top of page

מי הצליח לגנוב מטוס פייפר מחיל האוויר?


חיל האויר, סיפור חיים, ביוגרפיה, ספר משפחה, נונה

מחדל חלמאי או פרשיית ריגול עלומה?

עבורנו זהו סיפור אישי המחכה לפתרון

הוא היה מכונאי טיס בן עשרים וארבע שנשלח להציל מטוס שנגנב, נכלא בכלא הטורקי, שוחרר ומונה להיות שומר ראשו של הציר הדיפלומטי באנקרה. על מה שאירע בחודשים אלה יש הרבה סימני שאלה ומעט תשובות. ויתכן שלעולם לא נדע מה בדיוק קרה שם.


ביוני 1949 פרח טייס מתוסכל שנשר מקורס טייס החליט לגנוב מטוס פייפר מבסיס בית הספר לטיסה בהרצליה והמריא מערבה. היעד אליו כיוון היה קפריסין. רוחות עזות ומיכלי דלק ריקים אילצו אותו להנחית את המטוס אי שם באחד מחופי טורקיה. הוא אמנם ניצל והצליח לברוח, אך תוך זמן קצר נתפס על ידי המשטרה המקומית ושוחרר. אבל זהו רק תחילתו של הסיפור.


דרכון, ויזה, אשרה, סיפור חיים, נונה

לאחר מספר חודשי חיפוש, חיל האוויר הצליח לאתר את המטוס בכפר איסקנדרון השוכן על חוף הים בדרום טורקיה, בסמוך לגבול הסורי. הוחלט לשלוח מישהו על מנת לבדוק את כשירותו של המטוס ולהחליט אם ניתן להצילו. המשימה הוטלה על אבא. מכונאי טיס צעיר שלקח חלק במבצע כנפי נשרים להעלאת עולי תימן מעדן באמצעות חברת התעופה הפיקטיבית Near East Airlines. אבא נשלח לטורקיה בזהות של סוחר חלקי חילוף דרום אמריקאי. לאחר תדרוך בנציגות הישראלית באנקרה החל את דרכו לאתר ההתרסקות שהיה מרוחק מדרכי גישה ותחבורה מסודרת. בסופו של דבר הצליח להגיע למקום במכונית דואר ומצא את המטוס על חוף הים שבור כנפיים.


מנקודה זו העלילה מתחילה להתערפל. כבר מהבדיקה הראשונה היה ברור כי לא ניתן להציל את המטוס. אבא דיווח על מצבו ללשכת המודיעין באגף חיל האוויר של משרד הביטחון (המכתב שמור בידינו). הדבר החשוב ביותר בשלב זה היה להעלים את סמל חיל האוויר ואבא קיבל אישור להטביעו. בדרך לא דרך הצליח לארגן חבלים ובעזרתם של תושבים מקומיים המטוס הוטבע. הפעילות הזו משכה את תשומת ליבם של הג'נדרמנים הטורקים ובהיעדר מתורגמן במקום אבא נאסר ונכלא. 30 שנה מאוחר יותר, באותו בית כלא יצולם הסרט אקספרס של חצות, (על צעיר אמריקאי שנכלא בטורקיה עקבות הברחת חשיש). לאחר התערבות רשמית כל שהיא, שעד היום איננו יודעים בברור את זהותה,

מכתב ללשכת המודיעין במשרד הביטחון, נונה

ממשלתית או של גורמים יהודים בטורקיה, שוחרר. על פי אחת הגרסאות, כשנודעה לקהילה היהודית זהותו של האסיר מישראל שילמו עבורו דמי כופר. כשחזר בסופו של דבר לאנקרה המרוחקת מאות קילומטרים מהכפר, הסתבר לו לתדהמתו כי התקבלה הנחיה ממודיעין חיל האוויר להשאירו בשגרירות ישראל לזמן בלתי מוגבל והוא מונה להיות שומר ראשו של הציר הדיפלומטי באנקרה משה ששון. אבל מקצוע התעופה בער בעצמותיו. על פי מסמכים הנמצאים בידינו, אבא פנה מספר פעמים לגורמים המחליטים בארץ בבקשות לקצר את הגלות שנכפתה עליו ולחזור לארץ. בסופו של דבר חיל האוויר קיבל אותו בזרועות פתוחות והוא הוצב כקצין טכני בטייסת 101.


מכתב ללשכת המודיעין במשרד הבטחון, נונה

אנקרה. חורף, נונה, סיפור חיים
אנקרה. חורף 1950

השנים חלפו, אבא לא סיפר יותר ואנחנו לא שאלנו.

מדוע נבחר איש צוות טכני למשימה ולא טיס?

מדוע נשלח לבד?

האם באמת האמינו כי בכוחו של אדם אחד בודד להשמיד מטוס?

מה משמעות המינוי לשומר ראשו של הציר הדיפלומטי?

האם גויס לשירות הביטחון?


נשארנו עם הרבה שאלות ואפס תשובות. אילו רק שאלנו אותו בזמן.














ציר זמן, נונה, סיפור חיים

 

נונה הופכים זכרונות לספרים.

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה. הופכים זכרונות לספרים


שתפו:

bottom of page