top of page

היה או לא היה? חומר למחשבה


זכרונות, סיפור חיים, ביוגרפיה, נונה
איור: אמיר ראובני

מור נכדתה של נעמי קפלינסקי נסעה לברלין במטרה לתעד את הסיפור המשפחתי, על בית הקפה שניהלו שם, קפה נגלר - מוסד ברלינאי בו ישבו ביין היתר איינשטיין קפקא וברכט. מהר מאד היא למדה על הפער הגדול בין מציאות לזיכרון והבינה שהעובדות בשטח רחוקות להפליא מהאגדה המשפחתית.


נשמע לכם מוכר? כמעט בכל משפחה המתיישבת לספר את זיכרונותיה מספר הגרסאות כמספר המספרים. לא נדיר שבני משפחה מספרים גרסאות שונות לאותם אירועים. חלקם מתועדים בצילומים ובמסמכים, אך רובם הגדול מבוסס על זיכרונות וסיפורים שעוברים בעל פה במשפחה במשך שנים.


מאין נובע הפער בין המציאות לבין הזיכרון? כבר באמצע המאה הקודמת התפתחה התפיסה כי הזיכרונות שלנו אינם בנויים על עובדות ביוגרפיות מדויקות, אלא עוברים מעין "עריכה".


ההסתכלות שלנו על אירועי העבר צבועה בסגנון האישי של חיינו בהווה. סיפורי העבר אותם אנו מספרים הינם שיקוף לדרך בה אנו מתבוננים היום על חיינו ומבינים אותם בדיעבד. כאשר הבנתנו או תפיסת עולמנו או הערכים שלנו משתנים, משתנה זיכרוננו בהתאם, ובהתאמה גם עברנו.


אוסף האירועים בעברנו איננו בהכרח הסיפור האישי שלנו והדרך שבה אנו בוחרים לספר את ההיסטוריה שלנו אינה בהכרח מראה של אוסף אירועי העבר.


למשפחת נגלר היו אמנם תמונות באלבום המשפחתי, אך לימים אי אפשר היה לקשור בינם לבין הסיפור. לא נשאר זכר לבניין בו היה אמור להיות בית הקפה, ולא נמצא אפילו אדם אחד שיכול להעיד שאכן היה קיים. נעמי קפלינסקי היתה הדוקומנטריסטית בהא הידיעה בטלוויזיה הישראלית ומזוהה עם כמה יצירות תעודה מפוארות ביניהן עמוד האש, וסדרת הכוזרים. כשנודע לה על שיברו של המיתוס המשפחתי שלה, היא שכל חייה השתדלה להיות נאמנה לעובדות, אומרת לנכדתה: "תורידי את המילים נאמנה לעובדות. אנשים מספרים סיפורים, ממציאים, מדמיינים כל הזמן. אוסף של סיפורים בונה את מה שאנו קוראים היסטוריה, וגם הסידרה הדוקומנטרית הכי רצינית מבוססת על סיפור."


בעצם, כולנו מספרי סיפורים. מרגע שאנו מעלים זכרונות חיים, אנחנו מתחילים לספר סיפור.


האמנם? למה אנחנו מספרים ומה משפיע על הסיפור שלנו? האם אנחנו מייצרים את הזכרונות שלנו? או שמא הם יוצרים אותנו? על כך בפוסט הבא.


 

בכל משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אם גם לכם חשוב לשמר את ההיסטוריה המשפחתית שלכם, ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם בדרך מרגשת, אישית ובלתי נשכחת.

נונה הופכים זכרונות לספרים.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה. הופכים זכרונות לספרים


שתפו:

bottom of page