top of page

אנא כורדי


סיפור אישי על כורדי וסוכריות בַּמְבָּלִיק


במבליק, נונה,סיפור משפחה

הידיעות על רדיפת הכורדים זה שנים ארוכות מעוררות חמלה. איך אפשר אחרת? אבל אצלי, לצד היאוש המתגבר

לנוכח גורלם הבלתי אפשרי, כל אזכור מציף אותי גם בזיכרון ילדות מתוק. כי בשבילי, אמרת כורדי אמרת סוכריות בַּמְבָּלִיק. כל חופשה שלי אצל סבא וסבתא בירושלים עברה בחנות הממתקים שלו. איש הבַּמְבָּלִיק. גבר נמוך קומה, חבוש קסקט עם קול מאנפף עקב תאונה כלשהי שהשאירה חותמה באפו הפחוס. הגעגוע שלי לחופשה בירושלים היתה כרוכה גם במפגשים איתו. די היה בניחוח השומר והאניס הקבוע שעמד בחלל החנות בכדי שארגיש בעננים. ברגע שירדתי במדרגת האבן לחלל החנות הקטנה והחשוכה יד ביד עם סבא משה, הכורדי חייך וללא שאלה נוספת שלח את ידו לשק סוכריות הבַּמְבָּלִיק השחורות ושאל "כמה"? כי ככה קנו סוכריות בתקופה ההיא. עשר בלירה. או עשרים בלירה.

לא זוכרת בדיוק. אצלו אפשר היה לקנות רק סוכריה אחת או שתיים או שלוש לפי מספר הפרוטות שהצלחת לחסוך. אבל סבא לא חסך. תמיד יצאתי מהחנות עם כיס מלא סוכריות שהספיקו לכל החופשה. ברור שסבא יכול היה לקנות לי סוכריות מראש. אבל זה לא אותו דבר. שנים פקדתי את החנות הקטנה ונמלאתי שמחה כשראיתי את האיש הקטן שעדיין מזהה אותי ושואל אותי "כמה"? לימים כאשר סבא וסבתא הלכו לעולמם ביקורי בשכונה הלכו והתמעטו. כשהייתי חיילת החלטתי לסייר קצת במרחבי הילדות ולהראות למי שהיה אז בן זוגי את המקומות האהובים עלי. איש הבַּמְבָּלִיק כבר לא היה שם. גם לא החנות ולא הריח המוכר. אך באזני הדהד קולו המאנפף שאמר בגאווה: אנא כורדי.

חותמת, חעד עדת הכורדים, נונה, סיפור חיים

בתחילת המאה העשרים לא היו הרבה כורדים בירושלים. רק כמה עשרות בודדות. רובם התגוררו בעיקר בעיר העתיקה, בבתי ניסן ב"ק, ליד שער שכם ובשכונת שבת צדק ליד מחנה יהודה. בתקופת המנדט הבריטי גברה המתיחות בין יהודים לערבים בארץ ישראל ואת תוצאותיה ספגו לא אחת היהודים בכורדיסטאן העיראקית והפרסית. כפרים רבים נעזבו מכל תושביהם היהודים וזרם העלייה גדל. כך הגיעו לירושלים והצטרפו לעולים הוותיקים יותר. רבים מהם התיישבו בנחלאות סביב אגריפס ומחנה יהודה והיו חלק מנוף ילדותי. ביניהם איש הבַּמְבָּלִיק שלי.



 

נונה הופכים זכרונות לספרים.

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה. הופכים זכרונות לספרים


שתפו:

bottom of page