top of page

מה מסתתר מאחורי לוח הנצחה קטן וצנוע על בית בפינת הרחובות פינס וסימטת מולכו בנווה צדק בתל אביב


סיפור על אניה טרופה, קצין גרמני ומחסן נשק

תמיד ידעתי שאני נצר לאחת המשפחות הוותיקות והחשובות ביפו אשר לקחה חלק חשוב ומשמעותי ביישוב העיר ובטיפוח הקהילה היהודית שהתגוררה בה. פה ושם שמעתי סיפורים ואנקדוטות מאמא שלי. התמונה המלאה והמרגשת התבררה לי כשאמא בקשה את עזרתי להעלות אותם על הכתב וסחפה אותי למסע המשפחה שהתחיל בראשית המאה התשע עשרה.

הראשון למשפחה היה הסבא הגדול שלנו, רבי יצחק אשולין אשר נולד ב 1837 בעיר נטיפה במרוקו, למשפחת משכילים עשירה. עם סיום לימודיו במרקש בגיל 15 עלה לארץ באניית מפרש עם קבוצת צעירים, ביניהם חברו אהרון שלוש, מתוך כמיהה יהודית עמוקה לשוב לציון. האנייה נפגעה והתרסקה מול חופי הכרמל וירדה למצולות עם כל העושר והרכוש הרב שהביאו איתם. הנוסעים ניצלו באורח פלא. עם הגעתם לחוף, ירדו ליפו והצטרפו לקהילה היהודית הקטנה במקום והשתקעו בה.

הרבה כתרים נקשרו לשמו בזכות פעילותו הענפה והנהגת הקהילה. במשך 45 שנה שימש כגבאי בית הכנסת והיה שותף לבניית החצר הגדולה – דאר אל יהוד (חצר היהודים), אשר שמשה אכסניה לעולים החדשים ולהכנסת אורחים שעברו במקום. כמו כן שמשה החצר את בית תלמוד תורה הראשון לילדי היהודים ביפו. הוא נפטר בגיל 75 ואת דרכו המפוארת המשיך בנו סבא משה אשולין, אשר נולד ביפו בשנת 1877.

במלחמת העולם הראשונה, כאשר רוב היהודים גורשו מיפו, חלקם ברחו למצרים, סבא משה ובני משפחתו היו האחרונים לעזוב. הם החזיקו מעמד ונשאו בכל ייסורי היישוב, רעב, ומחלות עד אשר גורשו לכפר סבא שם חלו במחלת הטיפוס וניצלו בנס. חלשים וחסרי כל, הצליחו לקבל אישור מיוחד לעבור לטבריה ברכבת, בזכות קשריו של סבא משה עם קצין גרמני ששירת במחנה צבאי ליד כפר סבא.

עם סיום המלחמה ב 1918 חזרו סבא משה ומשפחתו ליפו. בעבודתו במשרד עו"ד דוד מויאל התמחה בחוקי הקרקעות העות'מניים המסובכים ועזר ברכישת קרקעות והרחבת היישוב היהודי בארץ. בהשתדלותו נוסדו השכונות העבריות הראשונות בגבול יפו תל אביב: שכונת ברנר, מחנה יוסף, כרם התימנים, שכונת אהרון ושכונת אהל משה, השכונה היהודית האחרונה שהוקמה בסביבה לפני אחוזת בית. שמה של השכונה נובע משמם הפרטי של שלושת מייסדיה, משה אשולין, משה אלבז ומשה עטיה. עם השנים נבלעה בשכונת נווה צדק, אשר בין מייסדיה היה גם חברו להפלגה הגורלית – אהרון שלוש. גאולת הקרקעות התרחבה עד בית עובד, בית חנן ושטחים נרחבים ליד רחובות. בתקופת מאורעות 1921 ו – 1929 ועד 1948 שימש בית משפחת אשולין כמחסן נשק ותחמושת של ארגון ההגנה. סבא ניצל את ידיעותיו בלשון הערבים ובמנהגיהם ואת יחסיו הטובים עמם על מנת לרכוש מהם נשק ותחמושת שהועברו ללוחמים. פעילות זו אלצה לא אחת את בני המשפחה לישון על מזרונים ולהסתיר את כלי הנשק בגופם. הבית עמד בפינת הרחובות פינס ושלמה מולכו עד תחילת שנות התשעים. אז נהרס ובמקומו נבנה בית דירות משותף. על קיר בית הדירות החדש הותקן לוח המנציח את משה אשולין ואת שכונת אהל משה שהוקמה בהשתדלותו.

 

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953


נונה. הופכים זכרונות לספרים

משפחה, אשולין, נווהצדק, סיפורים, מויאל, אהל משה,

שתפו:

bottom of page