top of page

הקופסא של סבא


שנים נמשכתי אל קופסת העץ הנעולה של סבא. לעולם לא נפרד מהמפתח שהיה תלוי על שרשרת שעון הכיס שלו. הסקרנות אכלה אותי. מה הוא מסתיר שם? לפני שנה סבא נפטר. והמפתח....נשאר מיותם. לפתוח או לא לפתוח? איש מבני המשפחה לא נתן דעתו לקופסא הזו. סתם מיותרת עמדה לה שם בפינה. עם מכירת הבית, כל צאצא בחר בחפץ אחד למזכרת מבית סבא. כלום לא עניין אותי מלבד הקופסא. מי יודע מה אמצא שם? הניחושים פרצו את גבולות הדמיון.

קליק אחד במנעול, המון דפיקות לב מואצות בחזה ואני בוהה בשתי ערימות דחוסות של דפים מצהיבים, מוכתמים, קשורים בשרוך זה לצד זה. אתה צוחק עלי סבא? לא יכול להיות. רפרוף קל בין השורות ותחושת אשמה השתלטה עלי. הקופסא אמורה להישאר חתומה לנצח. אסור לי להמשיך לקרוא. נבהלתי וסגרתי אותה. פתחתי וסגרתי. פתחתי ושוב סגרתי. "...יקירי... " היא כתבה לו "...כל מעטפה בכתב ידך היא בגדר נס...אף פעם אינני בטוחה אם קיבלת את מכתבי האחרון ויותר מכך אינני יודעת אם אזכה לתשובתך..." וכך דף אחרי דף, היא כותבת והוא עונה, הוא מבקש והיא נענית ולנגד עיני נרקם סיפור כואב של אוהבים צעירים אשר הופרדו בשרירות לב אכזרית ונשלחו לשני קצוות עולם. חליפת המכתבים נמשכת על פני שני עשורים ויותר ונקטעת באחת. מה קרה? למה הופרדו? למה לא נפגשו יותר? איך נראתה? איפה החביא את תמונתה?

לא יכולתי להפסיק לקרוא עד שהסיפור נשזר מול עיני במלואו. ואז החלטתי: אסור לקבור את הסיפור הזה. מגיעים לו חיי נצח. כך נולד הספר שאתם מחזיקים בידיכם. סיפורו של סבא שלנו שנשא כאב בלתי נסבל בזקיפות קומה אך לא הפסיק לחבק ולאהוב את כולנו. יותר מכל זהו סיפור גדולתה של סבתא שידעה וקיבלה. ואנחנו לא הרגשנו כלום.

קיראו אותו לאט, תרגישו ותתרגשו, ספרו אותו לילדיכם שימשיכו ויספרו אותו לצאצאיהם לנצח.

שלכם,

דורון

בכל משפחה חבויים זיכרונות וסיפורים שמחכים לצאת לאור. שתפו אותנו ויחד נהפוך אותם לספר. ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953


שתפו:

bottom of page