top of page

סיפור חייה של אירנה סנדלר כבש את ליבה של גל גדות


גל גדות, אירנה סנדלר, נונה

סיפורה הבלתי יאמן של אירנה סנדלר נגע לליבה של גל גדות. היא החליטה להעמיד את דמותה במרכזו של מותחן היסטורי בהפקתה ותגלם את דמותה. אירנה היתה פולניה קתולית בת 29, קטנה ושברירית בגופה אך חזקה ונחושה באופיה. כחברת מחתרת שהתנגדה לנאצים, לא היססה לסכן את חייה ולעיתים אף את חיי בני משפחתה. כאשר הגסטפו עלה על עקבותיה, נתפסה, נדונה למוות וברגע האחרון ניצלה על ידי חבריה. באותם ימים "היה קל יותר להסתיר טנק מאשר ילד יהודי", סיפרה אירנה לאחר המלחמה. למרות זאת היא לא חששה לנצל את משרתה כאחות ועובדת סוציאלית במחלקת הרווחה בעיריית ורשה, שאמורה היתה לשרת רק פולנים, כדי לסייע למשפחות יהודיות נזקקות בתושיה, ובתעוזה בלתי אפשרית. היא העזה לזייף תיקים ושמות, רשמה משפחות יהודיות נזקקות כפולניות והוסיפה לתיקיהם הערות על מחלות מדבקות קטלניות כמו טיפוס וכולרה על מנת להרתיע את הגרמנים מביקורים במשפחות אלה, הבריחה כסף, מזון, תרופות ובגדים שהיו מיועדים לילדים פולנים. משימתה לא הושלמה גם כשיהודי העיר גורשו לגטו. בדרכה הנחושה השיגה תעודת מעבר של "ביקורת מגפות", שאפשרה לה כניסה חופשית וניצלה את תפקידה החדש להבריח מתחת לאפם של הנאצים 2,500 תינוקות וילדים אל מחוץ לגטו במזוודות, בארגזי עץ ודרך תעלות הביוב ולמצא להם מקלט במנזרים ובמשפחות נוצריות. כל זאת בעזרת רשת נשים מסורות ואמיצות שהקימה למטרה זו.

גם חייה האישיים ידעו סערות וטלטלות. לפני המלחמה נישאה לבעלה הראשון, מיֶיצ'יסלב סנדלר, שהעניק לה את שם משפחתה. תוך כדי המלחמה ניהלה במקביל מערכת יחסים עם איש מחתרת יהודי בשם אדם צלניקר. אחרי המלחמה התגרשה מסנדלר ונישאה לצלניקר, עמו הביאה לעולם שלושה ילדים. שניים מהם מתו לפניה. ב–1961 התחתנה שוב עם בעלה הראשון, אך עשור לאחר מכן התגרשה ממנו.

אירנה מתה בגיל 98. בפולין הקומוניסטית היא ידעה רדיפות ומצוקה, ורק כשהתחלף שם השלטון התוודע הציבור הפולני למעשיה ולדמותה המופתית וזכתה עוד בחייה לכבוד ולהוקרה, לפרסים ולאותות ואפילו למכתב אישי מהאפיפיור. היתה מועמדת לפרס נובל לשלום ובעשורים האחרונים שמה נישא בפי כל בפולין; רחובות ובתי ספר נקראו על שמה ושנת 2018 הוכרזה בפולין כ"שנת סנדלרובה". ישראל הכירה בפועלה הייחודי כבר בשנות השישים ובשנת 1965 הוכרזה כחסידת אומות עולם.

דמותה מככבת בסרטים וספרים, מהם שתי ביוגרפיות תורגמו לעברית: "הילדים של אירנה" מאת טילאר ג‘ מַצֶאוֹ ו"היא נתנה להם חיים" מאת אנה מיישקובסקה, בו היא מספרת בגוף ראשון על מעצרה בידי הגסטאפו ב–1943. "אנחנו רוצים להביא סיפורי השראה לחיים" סיפרה גדות בריאיון. סיפורה של אירנה סנדלר הוא הפרויקט הראשון בחברת ההפקות החדשה שלה שהקימה עם בעלה, אותו היא מפיקה עבור חברת "האחים וורנר".


 

נונה הופכים זכרונות לספרים.

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה. הופכים זכרונות לספרים


שתפו:

bottom of page