top of page

התגלו כתבי יד נדירים של "מר שושני".


Monsieur Chouchani
מר שושני. מקור: ויקיפדיה

לא יכולתי להתעלם מהכותרת הזו. ( איתמר אייכלר, 25 ביולי, אתר ynet). שושני – הוא שם נעורי מבית. הסתערתי על הכתבה בתקווה: אולי מצאתי קרוב משפחה חדש?

המשפט הבא כבר הנמיך את להבת ההתלהבות: "איש לא ידע מה שמו האמיתי.... ממחקרים שבוצעו בשנים האחרונות עולה כי "מר שושני" נולד ככל הנראה במזרח אירופה בסוף המאה ה-19 בשם הלל פרלמן .... ". הבנתי. הוא כנראה לא שושני אמיתי. השושנים האמיתיים, הסביר לי סבי כשעוד ישבתי על ברכיו, הגיעו מהעיר שושן, בירת פרס העתיקה ומבטאים את שמם shooshani.

בימינו שושני הוא שם די שכיח. בצעירותי חשבתי שכל השושנים בישראל קשורים זה לזה. סבא הבהיר לי שרובם הגיעו מארצות מזרח אירופה וחיפשו דרך להעניק לשמותיהם צליל מקומי. וכך, שמות שכללו וריאציות שונות של המילה Rose – שושנה בעברית, כמו רוזנבלום, רוז, רונקרנץ, רוזנטל ודומיהם עיברתו את שמם לשושני.

אז "מר שושני" הידוע גם כ"רב שושני" אינו קרוב משפחה שלי. אבל למה בחר דווקא בשם הזה? מה הקשר בין פרלמן לבין שושני? כפי שמספר איתמר אייכלר בכתבתו, כבר בגיל הרך  התפרסם הלל כילד פלא. הוריו נהגו להסתובב איתו בירידים, ולהציג בפני ההמונים את גאונותו תמורת תשלום, מה שייתכן וגרם לרצונו העז באנונימיות."

וכך כותב אייכלר: "איש לא ידע מה שמו האמיתי, ועל תלמידיו נמנו הוגים מפורסמים - מעמנואל לוינס ועד אלי ויזל. לאחרונה התגלו שש מחברות כתובות בכתב יד צפוף שלא היו ידועות לעולם, ובהן חידושי תורה לצד חישובים מתמטיים, והן מהוות פתח להיכרות עם הרב שנודע כ"מר שושני".

עוד על חייו המרתקים של הרב שידע הכל תוכלו לקרוא בכתבה המלאה כאן


 

נונה הופכים זכרונות לספרים.

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה. הופכים זכרונות לספרים

שתפו:

bottom of page