top of page

סבתא שלי היתה רקדנית קאן קאן במולן רוז׳


הגילוי המפתיע הזה נחשף בפרויקט שורשים של מאיה, צעירת הנינים במשפחה. במזל ובזכות נחישותה של מאיה גילינו את אחד הסיפורים העסיסיים שהוסתר במשפחה. כל השנים ידענו שבאבה (סבתא) אסתר ברחה מאימת האנטישמיות ברוסיה יחד עם אחותה למונטריאול שבקנדה. על מה שקרה בדרך ואיך הגיעו לשם, ידענו מעט מאד. עד שמאיה פגשה קרוב משפחה רחוק שעלה לארץ בגיל מבוגר מאד והתעקשה לשוחח איתו, כל עוד זה אפשרי. הסיפור שסיפר השאיר אותנו פעורי פה.

באבה אסתר ואחותה היו צעירות בשנות העשרים המוקדמות שלהן כשברחו מרוסיה. בדרך לא דרך הגיעו לפריז וניסו לבנות חיים חדשים. שם פגשה באבה אסתר יהודי צרפתי, איש עסקים מצליח שעבד עם חברת הנפט הגדולה ESSO, והבטיח לה חיים נוחים ומרופדים. הם התחתנו ונולדו להם 2 ילדים: אבא שלי ודודה ארלט. עסקיו של סבא היו כרוכים במסעות ארוכים בין צרפת לדרום אמריקה, לפעמים למספר חודשים. יום אחד סבתא קיבלה מברק מסבא בו הודיע לה ללא הסבר נוסף שהוא לא מתכוון לחזור, הוא נשאר בארגנטינה והיא משוחררת לחיים חדשים.

שוב התחילה מלחמת הקיום. בהתחלה נמכרו התכשיטים הרבים, אחר כך הפרוות ולבסוף גם הרהיטים. סבתא, שני ילדיה ואחותה נאלצו לעבור דירה ולחפש פרנסה. סבתא, צעירה יפהפיה, בלונדינית גבוהה חטובת רגליים עמדה בכל הקריטריונים של המולן רוז', מועדון הלילה המפורסם של פריז. כך מצאה את עצמה רקדנית בלילה ואמא במשרה מלאה ביום. אחותה מצאה עבודה במשך היום ושמרה על הילדים בלילה.

הסידור עבד עד שרוחות המלחמה הגיעו לצרפת. סבתא בחושיה ההישרדותיים הבינה שגם פריז כבר לא מקום בטוח ליהודייה וחיפשה דרך מילוט מצרפת. היא הציעה לאחד מאורחי המועדון הקבועים שהיה אזרח בריטי, חתונה פיקטיבית תמורת כל חסכונותיה. הנישואין הבטיחו לה, לילדיה ולאחותה דרכונים בריטיים שפתחו בפניהם את שערי אנגליה. אבל ההפתעה לא אחרה לבוא. כשהגיעו ללונדון הוא הכריז בפני סבתא על אהבתו וביקש לממש את הנישואין. סבתא לא הסכימה והמשיכה הלאה במסע הנדודים. דרכון בריטי היה גם כרטיס הכניסה לקנדה, תחנתה האחרונה, שם מצאה סוף סוף את ביתה עד אחרון ימיה.

אך כאן לא תם הסיפור. מסתבר שג'ורג', כך נודע לנו לראשונה שמו של סבא שלנו, קיים חיים כפולים ויש לו משפחה נוספת בארגנטינה, אשה ושני ילדים והם חיים חיי עושר ומותרות. אבא ואחותו הצליחו לאתר אותו. אך הם הגיעו אליו יום אחד מאוחר מדי. יום אחרי שעצם את עיניו בעודו יושב על קצה הבריכה בחצר ביתו המפואר וסיגר בפה. בצוואתו הותיר את רכושו הרב למשפחה החדשה. אף מילה על שני ילדיו הראשונים. לא אגורה שחוקה, לא געגוע, לא סקרנות ולא בקשת סליחה. כאילו מעולם לא היו קיימים. והותיר אותם חסרי תשובה: למה?

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

צילומים: מימין: המולאן רוז׳ (ויקיפדיה)

פוסטר: Jules Chéret


שתפו:

bottom of page