top of page

העבר שקם לתחייה


"...האפשרות לשוב ולהלך בבתים שבהם גרו, החיתה את העבר כמו שאף ספר היסטוריה לא יכול לעשות. כשסיירתי בבניינים הרגשתי כאילו העבר קם לתחייה, והצלחתי לדמיין מה ראו לנגד עיניהם אבות אבותיי...". (מתוך כתבתו של עופר אדרת, מוסף גלריה, עיתון הארץ, מתאריך 12 בדצמבר 2016.)

סיפור משפחתה של משפחת קלארק לדורותיה לעולם לא היה יוצא לאור לולא עזרתו של עו"ד חנה עטאללה שטיפל בענייניה הסבוכים. אחרי מחקר ארכיוני מקיף של שמואל גילר, אדריכל וחוקר תולדות יפו, נרקם הסיפור שובר הלב של המשפחה שהיתה חלק מחבורה משיחית, שחלמה להקים תשתית לשיבת היהודים לארץ הקודש ולקדם את גאולת הארץ. חלום שהניב את תחילתה של "המושבה האמריקאית", השכונה הקסומה שבין תל אביב ליפו.

בספטמבר 1866 עזבה ספינת המפרשים "נלי צ'פלין" את נמל ג'ונספורט שבמדינת מיין כשעל סיפונה 157 גברים, נשים וילדים. בסוף מסעם הגיעו ליפו. בחודש שעבר, לציון 150 שנה להקמת המושבה, ביקרו בארץ כמה מצאצאי המתיישבים ההם, בני משפחות קלארק ופלויד שמפוזרים היום בארה"ב, בבריטניה ובניו זילנד. בסיור בין בתי הקברות שבהם קבורים אבותיהם למבנים המפוארים שהקימו ביפו ובירושלים נחשפו לחלום ושיברו של אבותיהם ושמעו על המציאות שטפחה על פניהם מהצעד הראשון שעשו בארץ.

מיהו ג'ורג' אדמס? מנהיג? כומר משיחי? או נוכל ושקרן? מי היה עו"ד הערבי חנא עטאללה ואיך הוא קשור לסיפור המשפחתי הסבוך שנחשף במחקרו של גילר? מי היה הרברט קלארק שלימים שירת כסגן קונסול ארה"ב בירושלים ומה היו יחסיו עם הגנרל משה דיין? איזה מקום תופס בסיפור המרתק הזה איש עסקים בשם פלויד שהקים את קולנוע "עדן" המיתולוגי בירושלים? ואיך קשורה המושבה האמריקאית לבית המפואר שבממילא ירושלים?

על התגלגלות הפרשה המרתקת הזו, הנפרשת על פני 150 שנים, תוכלו לקרוא בכתבתו של עופר אדרת בעיתון הארץ בלינק הזה

צילום: אמיר ראובני

מאחורי כל עץ משפחה מסתתרים סיפורים מרתקים. אל תתנו להם להישכח. ספרו לנו אותם. אנחנו נפיק עבורכם את ספר המשפחה שלכם.

לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה. הופכים זכרונות לספרים


שתפו:

bottom of page