top of page

זיכרונות מארון הבגדים


זיכרונות, סיפור חיים, ביוגרפיה, נונה

תמונה אחת משנות ה 30 במאה הקודמת בירושלים מספרת את השבר הגדול בחייה של אשה אשר איבדה את בעלה האהוב, ביתה ומולדתה, נאלצה לוותר על מעמדה החברתי והפכה לאלמנה ובת חסות למשפחתה בחצר הבוכרית השמרנית.

דבורה דוידוף, נולדה בשנת 1887 למשפחת סוחרים אמידה, שהייתה מאושיות הקהילה היהודית בטשקנט, מדינת חסות רוסית שנכבשה מאמירות בוכרה. בגיל 9 התארסה לאברהם בן דודה המחונן. עד מהרה הפך לאיש עסקים מצליח וזכה למעמד חברתי גבוה. הרוסים שעם השנים הגדילו את אחיזתם באזור הצרו את צעדיהם של היהודים. הסוחרים האמידים הוכרזו כקפיטליסטים וכל רכושם הולאם. מצבה של המשפחה התדרדר. על מנת שדבורה וילדיה יוכלו להימלט לארץ ישראל, בני הזוג נאלצו להתגרש גירושים פיקטיביים. בראשית 1929 עלתה דבורה לארץ עם חלק מילדיה והצטרפה, כמנהג הקהילה, למשפחתה המורחבת של חמיה שעלתה לארץ כבר בשנים 1912-1914. אברהם, שנותר תחת השלטון הרוסי הקומוניסטי, ניסה לברוח דרך משהד שבפרס, אך בדרכו ארצה נרצח ומקום קבורתו לא נודע.


דבורה המשיכה להתגורר בשכונת הבוכרים בירושלים עם המשפחה וגידלה שם את ילדיה באמצעים מצומצמים למדי. בשנותיה האחרונות הייתה חולה מאוד ומשותקת במחצית גופה. היא נפטרה בשנת 1947 כשהיא בת שישים בלבד.


כמובן, אף פעם לא פגשתי את דבורה דוידוף. אך היא הותירה אחריה תצלומים מתקופות שונות בחייה המעידים על מעמדה החברתי כלכלי בגלגולי חייה לאורך השנים. כך, ללא מילים, דרך השינויים בסגנונות הלבוש, התכשיטים והאביזרים בארון הבגדים שלה נטווה לנגד עינינו סיפור בתמונות.


זיכרונות, ציר זמן, סיפור חיים, ביוגרפיה

המאמר המלא וסדרת הצילומים באתר יד יצחק בן צבי לחקר קהילות ישראל במזרח. (תמונות באדיבות עדנה רבניצקי, גבעתיים. צביה כהן, ירושלים)


 

גם קופסת צילומים מתפקעת או אלבום תמונות מצהיבות מספרים סיפורים מרתקים. אנו נחיה את סיפור המשפחה שלכם ונפיק עבורכם ספר המנציח את הדמויות והאירועים ברגישות ובעיצוב מקורי.


לקביעת פגישה לא מחייבת התקשרו אלינו:

יעל - 054.3101053

אמיר - 054.2693953

נונה הופכים זכרונות לספרים


bottom of page